به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم فاطمه جهانگیری مدیر مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی سلام الله علیها سنندج استان کردستان در گفتوگویی در راستای تبیین پیام رهبر معظم انقلاب به مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه قم و وظیفه حوزه خواهران، اساتید و طلاب گفت: در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، تأکید ویژهای بر نقش حوزههای علمیه در «بلاغ مبین» و زمینهسازی برای تمدن نوین اسلامی شده است. این پیام، افقی روشن و مسئولیتهایی دقیق را برای همه ارکان حوزه، از جمله حوزههای خواهران، اساتید و طلاب ترسیم میکند.
نقش حوزه های علمیه خواهران در تحقق «بلاغ مبین»
خانم جهانگیری بیان کرد: از وظایف حوزه خواهران، اساتید و طلاب در این راستا میتوان به تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی(طلاب و اساتید باید با بهرهگیری از آموزههای دینی، به تبیین خطوط اصلی و فرعی تمدن نوین اسلامی بپردازند و آن را در قالبهای فرهنگی، اجتماعی و رسانهای به جامعه منتقل کنند)، پاسخگویی به مسائل نوپدید(رهبر انقلاب حوزه را نهادی زنده، نوآور و بالنده معرفی کردند. بنابراین، طلاب و اساتید باید توانایی پاسخ به چالشهای جدید فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی را در خود تقویت کنند)، حفظ هویت انقلابی و روحیه مجاهدت(حوزههای علمیه خواهران باید با حفظ هویت انقلابی، در خط مقدم تمدنسازی حضور داشته باشند و در کنار فعالیتهای علمی، نقشآفرینی اجتماعی و خانوادگی را نیز بهخوبی ایفا کنند)، ارتقاء علمی و تهذیب نفس(اساتید و طلاب باید در کنار رشد علمی، تهذیب اخلاقی و معنوی را جدی بگیرند تا الگوی کاملی از عالم دینی در جامعه ارائه دهند) و طراحی نظامات اداره جامعه(رهبر انقلاب حوزه را مستعد طراحی نظامات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانستند. این یعنی طلاب باید با نگاه کلان و بینرشتهای، در تدوین الگوهای اسلامی برای اداره جامعه مشارکت کنند) اشاره کرد.
مدیر مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی سلام الله علیها سنندج با اشاره به مهمترین وظیفه حوزه که رهبری آن را «بلاغ مبین» بیان کردند و لازمه انجام آن را تربیت نیروی مهذب و کارآمد خواندند، گفت: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب و تحلیلهای کارشناسان حوزه، تحقق این هدف والا نیازمند تحول چندبُعدی در تربیت طلاب است. از اقدامات کلیدی در حوزههای علمیه، بهویژه حوزههای خواهران که می شود عملیاتی کرد؛ تحول در نظام آموزشی و محتوایی(بازنگری در متون درسی با تأکید بر کاربردیسازی علوم حوزوی و پیوند آن با مسائل روز، افزایش مهارتهای تبلیغی و رسانهای در برنامه درسی، از جمله آموزش مناظره، تحلیل رسانه و تولید محتوا، توسعه دروس بینرشتهای مانند روانشناسی اسلامی، جامعهشناسی دینی و مطالعات زنان با رویکرد اسلامی.)، تهذیب اخلاقی و معنوی مستمر(برنامهریزی برای تهذیب عملی با محوریت الگوهایی چون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)، نظارت تربیتی فعال از سوی اساتید و مربیان اخلاق، نه صرفاً در قالب کلاسهای اخلاق، بلکه در تعاملات روزمره و ایجاد فضای معنوی در مدرسه از طریق برنامههای عبادی، اعتکافهای علمی و حلقههای معرفتی)، مهارتافزایی و توانمندسازی طلاب (برگزاری کارگاههای مهارتی در زمینههای تبلیغ، مشاوره، مدیریت فرهنگی و ارتباطات اجتماعی، تشکیل گروههای تبلیغی تخصصی برای فعالیت در مدارس، دانشگاهها، فضای مجازی و مناطق محروم و آموزش روشهای پاسخ به شبهات و مواجهه با چالشهای فکری معاصر) اشاره کرد.
وی در ادامه موارد دیگری چون ارتباط فعال با جامعه و نیازهای آن (ایجاد مراکز پاسخگویی به شبهات در مساجد، مدارس و فضای مجازی، تشویق طلاب به حضور میدانی در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و خدماتی، پژوهشهای کاربردی با هدف حل مسائل واقعی جامعه، بهویژه در حوزه خانواده، تربیت فرزند، و سبک زندگی) و تربیت اساتید الگو و مجاهد فرهنگی (انتخاب اساتیدی که خود ترکیبی از علم، تقوا و مهارتاند تا الگوی عملی برای طلاب باشند، تشویق اساتید به نوآوری در روش تدریس و استفاده از ابزارهای نوین آموزشی، ایجاد حلقههای هماندیشی بین اساتید و طلاب برای ارتقاء مستمر علمی و اخلاقی) را نیز بیان کرد و گفت: این مسیر، همان است که رهبر انقلاب از آن به عنوان تربیت «مجاهد فرهنگیِ مهذّب و نوآور» یاد کردند.
یکی از کلیدیترین سرفصلهای پیام رهبر انقلاب ضرورت تعامل حوزه با جهان معاصر برای طراحی نظامات اجتماعی اسلامی است
مدیر مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی سلام الله علیها با اشاره به ضرورت آشنایی حوزه با یافتههای روز جهان و همکاری با دانشگاهها که در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، گفت: یکی از کلیدیترین سرفصلهای پیام رهبر انقلاب موضوع ضرورت تعامل حوزه با جهان معاصر برای طراحی نظامات اجتماعی اسلامی است، تدریس در دانشگاهها لازم است، اما بههیچوجه کافی نیست. حوزه در این موضوع نیر وظایفی دارد که از آن جمله تعامل فعال و هدفمند با دانشگاهها(ایجاد کارگروههای مشترک علمی میان اساتید حوزه و دانشگاه در موضوعاتی مانند خانواده، عدالت اجتماعی، اقتصاد اسلامی و حکمرانی، برگزاری نشستهای علمی و کرسیهای آزاداندیشی با حضور اندیشمندان هر دو نهاد، تدوین متون درسی بینرشتهای با رویکرد اسلامی برای رشتههای علوم انسانی)، آشنایی عمیق با علوم روز و نقد آنها(آموزش مبانی علوم انسانی غربی به طلاب با هدف شناخت دقیق و نقد علمی آنها، تربیت طلابی با نگاه بینرشتهای که بتوانند از دل فقه و کلام، پاسخهایی برای مسائل نوپدید اجتماعی ارائه دهند، مطالعه تطبیقی نظامات اجتماعی در جهان و استخراج نقاط قوت و ضعف آنها از منظر اسلامی) و تولید علم و نظامسازی اسلامی(تدوین الگوهای اسلامی برای اداره جامعه در حوزههایی چون آموزش، سلامت، اقتصاد، رسانه و خانواده، راهاندازی مراکز پژوهشی حوزهمحور برای تولید نظریههای بومی اسلامی، همکاری با نهادهای سیاستگذار برای تبدیل این نظریهها به برنامههای اجرایی) است.
وی بیان کرد: تربیت نیروی انسانی تمدنساز(تربیت طلابی که هم مجتهد باشند و هم جامعهشناس، روانشناس یا اقتصاددان اسلامی)، ایجاد رشتههای نوین در حوزه (مانند فقه نظامهای اجتماعی، فقه حکمرانی، یا فلسفه علوم انسانی اسلامی، تشویق طلاب به ادامه تحصیل در دانشگاهها با حفظ هویت حوزوی، برای ایجاد پل ارتباطی مؤثر) نیز یکی دیگر از وظایف حوزههای علمیه خواهران در این مبحث است. در واقع، تدریس در دانشگاه تنها یکی از ابعاد این تعامل است و حوزه باید در زمینههای پژوهشی، فرهنگی، رسانهای و سیاستگذاری نیز نقشآفرین باشد.
یکی از مهمترین وظایف و افقهای پیش روی حوزههای علمیه خواهران، تربیت زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی است
خانم جهانگیری با اشاره به پیام رهبر انقلاب که درباره حوزه خواهران که فرمودند: «تشکیل حوزههای علمیه بانوان، ابتکار مهم و اثرگذار بوده»، گفت: یکی از روشنترین نقاط پیام رهبر انقلاب این بود «تشکیل حوزههای علمیه بانوان نهتنها یک ابتکار، بلکه حرکتی تمدنساز و آیندهنگرانه است.» این تعبیر، بار مسئولیتی سنگین و در عین حال افتخارآمیز را بر دوش ما میگذارد که از مهمترین وظایف و افقهای پیش روی حوزههای علمیه خواهران می توان به تربیت زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی(بانوان طلبه باید به الگویی از «علم، تقوا، بینش اجتماعی و توانمندی فرهنگی» تبدیل شوند؛ زنانی که بتوانند در خانواده، جامعه، رسانه و آموزش نقشآفرینی تمدنی داشته باشند) و پاسخگویی به مسائل نوپدید زنان و خانواده(حوزه خواهران باید در خط مقدم پژوهش، نظریهپردازی و تبلیغ در حوزههایی چون سبک زندگی اسلامی، تربیت فرزند، حقوق زن در اسلام و چالشهای هویتی دختران جوان قرار گیرد و با زبان روز، پاسخهایی متقن و جذاب ارائه دهد.) اشاره کرد.
حوزههای خواهران باید از یک نهاد آموزشی صرف، به «بازیگر تمدنی» تبدیل شوند
وی اظهار داشت: حضور فعال در عرصههای فرهنگی و رسانهای(بانوان طلبه باید با مهارتهای رسانهای، تولید محتوا، سخنرانی و ارتباطگیری اجتماعی آشنا باشند تا بتوانند پیام دین را در فضای مجازی، مدارس، دانشگاهها و محافل عمومی منتقل کنند)، تربیت مربیان و اساتید الگو(حوزههای خواهران باید مربیانی تربیت کنند که خودشان الگوی زیستهای از زن مسلمان تمدنساز باشند و بتوانند نسل جدید را با محبت، عقلانیت و جذابیت دینی تربیت کنند) و مشارکت در نظامسازی اجتماعی(بانوان طلبه میتوانند در طراحی نظامات اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و حتی اقتصادی با رویکرد اسلامی نقشآفرین باشند؛ بهویژه در حوزههایی که با زنان و خانواده مرتبط است) از دیگر وظایف حوزههای علمیه خواهران است، در واقع، همانگونه که در [تحلیلهای اندیشمندان حوزه] نیز آمده، حوزههای خواهران باید از یک نهاد آموزشی صرف، به یک «بازیگر تمدنی» تبدیل شوند؛ نهادی که در کنار حفظ سنتهای علمی، به نوآوری، پاسخگویی و مرجعیت اجتماعی نیز دست یابد.
انتهای پیام/