کد مطلب: 22570 تعداد بازدید: ۵۵

نشست

برگزاری نشست پژوهشی با عنوان اهمیت پژوهش و تحقیق مورخ94/10/3درمدرسه حضرت زینب (س)شهرسریش آباد برگزارگردید

دوشنبه ۷ دى ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰:۴۴
به گزارش معاونت پژوهشی مدرسه حضرت زینب(س) شهرسریش آباد نشست پژوهشی با عنوان اهمیت پژوهش و تحقیق با حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رستمی مورخ 94/10/03 در این مدرسه مبارکه برگزارگردید.

برگزاری نشست پژوهشی با عنوان اهمیت پژوهش و تحقیق

به گزارش معاونت پژوهشی مدرسه حضرت زینب(س) شهرسریش آباد نشست پژوهشی با عنوان اهمیت پژوهش و تحقیق با حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رستمی مورخ 94/10/03 در این مدرسه مبارکه برگزارگردید.
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رستمی فرمایشات خود را با این مثال شروع کردند که در دوران تحصیل موضوع انشائی که به دانش آموزان می دادند این بود که؛ علم بهتر است یا ثروت؟ و تقریبا همه در تقریرات خود می نوشتیم: علم!!اما هیچ وقت علتش را متوجه نشدیم چرا که اهمیت این مطلب برایمان یقینی نشده بود.
ایشان سپس افزودند: گاهی علم ما در حد سواد است و سواد از «سَوَدَ» به معنای سیاهی و خط خطی کردن است و فرقش با علم حقیقی این است که علم یقین آور است مثل اینکه به کسی بگویی سیگار دارای چهارهزار ماده سرطان زاست می گوید: می دانم اما از طرف دیگر از آن استفاده می کند! علتش این است که این علم به مضرات سیگار، برای او به یقین تبدیل نشده است فلذا؛ همچنان به مصرف آن ادامه می دهد.
وی در ادامه گفتند: با توجه به کتب حدیثی ما ارزش عالم و معلم و محقق و پژوهشگر بسیار والاست البته به شرط عمل به آن علومی که فرا گرفته اند والا روز قیامت که یوم تبلی السرائر است عالمی را در صف جهال قرار می دهند و او زبان به شکوه می گشاید به او گفته می شود که چون به علمت عمل نمی کردی در این جایگاه واقع شده ای!! و این می رساند که تنها فراگیری علوم و غور در آنها به عنوان تحقیق و پژوهش کافی نیست بلکه شرط اصلی عمل به دانسته ها ست. از طرف دیگر علم و عمل همچون دو کفه ترازو هستن که در کنار علم باید عمل نیز صورت گیرد تا حالت تعال برقرار شود و الا تصویر خوبی بر جای نخواهند گذاشت.
سپس ایشان با اشاره به این سفارش امیرالمومنین علی علیه السلام به کمیل که فرمودند؛ یا کمیل العلم خیر من المال، العلم یحرسک و انت تحرس المال که همین سفارش حضرت ارزش و برتری علم را نسبت مال و ثروت بیان میدارد.
نکته قابل تامل اینجاست که ارزش هر کسی به میزان علم اوست به حدی که موجب ارزش دهی به عوالم هستی و حتی برداشته شدن عذاب از اهل قبرستان به واسطه قدم گذاشتن عالم در قبرستان می شود.
سپس ایشان به بحث پژوهش پرداختند و در درجه اول تعریفی کلی از آن نمودند که پژوهش سازمان دهی ذهنی علومی است که شخص فراگرفته است فلذا اگر کسی علومی را بیاموزد اما سازمان دهی ذهنی نداشته باشد باعث پیشرفت و حل مجهولات نخواهد شد. و همچنین به معنای این است که فرد پژوهشگر در کار تحقیقی خود گذاره ای بر گذاره های سابق خود بیفزاید.

وی در ادامه به جایگاه خطیر حوزه های علمیه و طلاب اشاره کرده و فرمودند در دنیای کنونی که هر روز با سیلی از شبهات بالاخص شبهات دینی مواجه هستیم لازم و بلکه ضروری و واجب است که طلاب به سلاح تحقیق و پژوهش مسلح شوند و از کیان اسلام و تشیع دفاع نمایند و این مهم حاصل نمی شود مگر با غور در علوم و مباحث علمی و و دینی و به روز بودن و آگاهی کافی و نوشتن و ثبت آنها و ارائه آن به جوامع.
سپس ایشان برای ایجاد انگیزه به بیان برخی مشکلات پژوهشی و ارائه راه حل آن پرداخته و در ادامه فرصتی را برای بیان سوالات در اختیار طلاب قرار دادند و آنان نیز مشکلات پژوهشی را از انتخاب موضوع تا شیوه نگارش و رجوع به منابع و استفاده از کتابخانه های دستی و دیجیتالی بیان کردند و پاسخ خود را دریافت نمودند.