مصادف با روز هفتم محرم سرکار خانم مینا پارسافرد در ربطه با شرح فراز های زیارت عاشورا سخنرانی نمودند ایشان در ابتدا به سلام هایی که در زیارت آمده اشاره داشتند و تصریح نمودند زیارت عاشورا با سلام بر امام حسین آغاز میشود و با سلام بر فدائیانش ادامه مییابد. این زیارت همچنین، با سلام بر امام حسین و یارانش پایان میپذیرد.
وی اظهار داشت که زیارت عاشورا یادآور تاریخ شیعه است و اظهار داشت زیارت عاشورا ستمهایی را که بر شیعه وارد شده است با دو ضمیر «کُم» و «ک» برشمرده است مرجع ضمیر «کُم« اهل بیت و مرجع ضمیر «ک »، خود ابا عبدالله الحسین(علیه السلام ) است عبارت «اُمَّةً اَسَسَتْ اَساسَ الظُّلمِ وَ الجُورِ عَلَیکمْ اَهْلِ البَیتِ »، «اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ و اَزالَتْکمْ عَنْ مَراتِبِکمُ الَّتی رَتَّبَکمُ اللَّهُ فیها »، «المُمهِدِینَ لَهُمْ بِا لتَمکین مِنْ قِتالِکمْ« که در ابتدای زیارت آمده و «النّاصِبینَ لَکمُ الْحَرْبَ« که در اواسط زیارت آمده و معنی فارسی آنها عبارتند «از مردمی که ظلم و جور به شما اهل بیت را پایهگذاری کردند، مردمی که از شما را از منصبتان دور کردند و از مدارجی که خداوند برای شما مقرر کرده بود محرومتان کردند »، «مردمی که با شما جنگیدند و شما را کشتند و مردمی که از امرای ظلم و جور برای جنگ با شما اطاعت کردند« و عبارت «بر پا کنندگان جنگ با شما« یادآور برخورد غیر انسانی و خشن نیروهای سیاسی مخالف اسلام با اهل بیت بعد از رحلت رسول خدا است. یا عبارت «اُمةً اَسْرَجَتْ وَالجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِکمردمی که زین نهادند و مهار کشیدند و نقاب بستند برای نبرد با تو.
وی گفت این فرازها به به حوادث عاشورا اشاره دارد و دو فراز دیگر در زیارت عاشورا وجود دارد که در یکی روز عاشورا روزی معرفی شده است که بنی امیه و فرزند هند جگر خوار آن را مبارک شمردهاند و در فراز دیگری روز عاشورا روزی معرفی شده که آل زیاد و آل مروان به دلیل کشتن امام حسین در آن روز خوشحال شدند.
خانم پارسافردبه لعنهایی که در زیارت آمده اشاره داشتند و گفتند در زیارت عاشورا طیف مقابل امامت، که از در تخاصم و جنگ با امامان شیعه و حکومت آنان درآمدهاند مورد لعن واقع شدهاند. زیارت عاشورا، بنی امیه، آل زیاد و آل مروان را به عنوان گروههای ظالم و عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد، و شمر را به عنوان اشخاص ظالم نام برده است. ویژگی مشترک این افراد و گروهها ظلم آنان به اهل بیت و جنگ و دشمنی با اهل بیت بوده است.
وی گفت در جای جای زیارت عاشورا این بخش از امت مورد لعن واقع شده، از آنان برائت اکید حاصل شده و حتی در دو فراز پایانی زیارت، این لعن به تمامی ظالمانی که در طور تاریخ در حق محمد(صل الله علیه وآله) و آل محمد(علیهم السلام) ظلم کردهاند و میکنند تعمیم یافته است. هدف از این لعنها این است که مسلمانان باید به پیروی از خداوند از طیف ظالم در حق پیامبر و خاندانش(علیهم السلام) ـ یعنی مخالفان حکومت امامتی ـ برائت بجویند و مسیر خود را با خط محمد(صل الله علیه وآله) و آل محمد هماهنگ نمایند.
این استاد حوزه تصریح داشت در دو فراز زیارت عاشورا از خدا خواسته شده که خونخواهی امام حسین را به زعامت امام منصور از اهل بیت محمد(صل الله علیه وآله) یا امام هدایتگری که ناطق به حق است روزی گرداند و این الفاظ، ظهور حضرت امام مهدی (عج) و خونخواهی توسط ایشان را میرساند و به اصل مهدویت اشاره میکند که زیربنای حرکتی ـ فکری شیعیان در زمان انتظار را تشکیل میدهد.
خانم پارسافر در آخر به دعای مهم دیگری در زیارت عاشورا به این مضمون اشاره داشت و تصریح نمود «اللهم اَجْعَلْ مَحیای مَحیا محمدٍ و ال مُحمد وَ مَماتی مَماتَ مُحمدٍ وَ ال مُحمدٍ» «خدایا مرا زنده بدار به آیین محمد و آل محمد و مرگم را به آئین آنان بمیران» آمده است. مفهومی که در این دعا ذکر شده حکایت از نوعی علاقه به دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی است و آخرین عبارت زیارت عاشورا «ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَک مَعَ الْحُسَینِ وَ اَصْحابِ الْحُسَینِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ علیهالسلام»، درخواست ثبات قدم در راه امام حسین و یارانش ـ که جان خون را برای او دادند ـ از خداوند است.