برگزاری جلسه دانش آموختگان در مدرسه فاطمه الزهرا(س) بیجار مورخ 95/7/19

شناسه خبر : 31544

1395/07/24

تعداد بازدید : 510

برگزاری جلسه دانش آموختگان در مدرسه فاطمه الزهرا(س) بیجار مورخ 95/7/19
برگزاری جلسه دانش آموختگان در مدرسه فاطمه الزهرا(س) بیجار مورخ 95/7/19

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه فاطمه الزهرا(س) بیجار در تاریخ 95/7/19 مصادف با هشتم محرم جلسه دانش آموختگان ومبلغان وامامان جماعت در سالن اجتماعات حوزه حضرت فاطمه الزهرا (علیها السلام )بیجار برگزار شد.

 این جلسه با قرائت زیارت عاشورای امام حسین (علیه السلام ) ومداحی آغاز شد. سپس در ادامه خانم سمیه علی کرمیان یکی  از مبلغین واز طلاب سطح 3سخنرانی کردند.

 ایشان در ابتدا حدیثی ازامام حسین علیه السلام بیان فرمودند وگفتند امام حسین (علیه السلام ) فرمودند : در تعجبم که ازکسی که در غذاوخوراک  جسمی خود تفکر وتامل کند اما در انتخاب غذای فکری خود هیچ اندیشه ندارد وهر چیزی را در دل خود جای می دهد.

خانم علی کرمیان فرمودند که برای شناخت ویژگی امام حسین(علیه السلام) به منابع اصلی و روایی مراجعه شود که در آن علاوه بر صفات عمومی که با دیگران به ویژه اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) مشترک است، صفاتی را جست وجو کنیم که ایشان را متمایز ساخته است.

از آنجایی که زیارت نامه های ماثور از امامان(علیه السلام) این ویژگی ها را بصراحت مشخص می کنند، باید به اینها به عنوان یک منبع غنی شناخت امام حسین(علیه السلام) توجه کنیم.

وی به معنای لقب ثارالله پرداخت و گفت از القاب اختصاصات امام حسین(علیه السلام) ثارالله است. البته در برخی از زیارت نامه ها، امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز به این عنوان و لقب یاد شده است که در ارتباط با امام حسین(علیه السلام) است، زیرا خطاب اصلی به امام حسین(علیه السلام) بوده و سپس ایشان فرزند «ثار» و عنوان «وابن ثاره» معرفی می شود. پس علی(علیه السلام) به اعتبار امام حسین(علیه السلام) با عنوان ثار مورد خطاب قرار گرفته است. اما درباره معنای ثار اختلاف زیادی در میان اهل لغت است. در برخی کتب اهل لغت، واژه ثار به معنای «خون ریخته شده قابل قصاص کردن، خونبها، خون خواهی، قیام برای خونخواهی، خون خواه و قصاص کننده» آمده است. طریحی در مجمع البحرین، ثار را به معنای انتقام گرفتن معنا کرده و ثارالله را تصحیف ثارالله دانسته است. زبیدی در تاج العروس، ثاًر و ثار را به یک معنا دانسته و نوشته است: ثار به معنی خون است و گفته شده به معنی انتقام خون کسی را گرفتن نیز به کار می رود.

خانم علی کرمیان گفت  برخی گفته اند «ثار» نمی تواند به معنای خونخواهی (طلب خون) باشد، زیرا در این صورت معنای ترکیب «ان یرزقنی طلب ثارک»-که در زیارت عاشورا آمده است- چنین خواهد شد: «ان یرزقنی طلب طلب دمک»، که بی معناست. در جاهلیت عرب درهر قبیله معمول بوده اگر کسی از این قبیله کشته می شد، تمام افراد آن قبیله خود را صاحب خون می دانستند و هر فردی از قبیله قاتل را می دیدند، می کشتند و کلمه ثار به همین معنا است. به هرحال، «ثارالله» از القاب امام حسین بن علی(علیه السلام) و علی بن ابی طالب(علیه السلام)است که در زیارتنامه ها خطاب به ایشان گفته می شود. در زیارت عاشورا خطاب به حسین بن علی(علیه السلام) آمده است: «السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره»؛ سلام بر تو ای ثارخدا و فرزند ثارخدا.

خانم علی کرمیان در پایان سخنان خود گفت این تعبیر، در زیارت های دیگر از جمله زیارت مخصوص حسین(علیه السلام) در اول رجب و نیمه رجب و شعبان و زیارت حسین در روز عرفه نیز آمده است. در یکی از زیارتنامه های امام حسین(ع) آمده است: «انک ثارالله فی الارض من الدم الذی لا یدرک ثاره احد من [اهل] الارض [الا باولیائک]، و لایدرکه الا الله وحده.»؛ ای سیدالشهداء! تو خون خدا در زمینی، همان خونی که هیچ یک از اهل زمین- مگر به وسیله اولیایش- انتقام آن را نمی تواند بگیرد و جز خداوند نمی تواند خونخواهی او را بنماید.

همچنین در زیارت دیگری از امام حسین(علیه السلام) آمده است: «السلام علیک یا قتیل الله و ابن قتیله السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره؛ سلام بر تو ای کشته -در راه- خدا و فرزند چنین کسی، سلام بر تو ای خون -ریخته شده- در راه خدا و ای فرزند چنین کسی.