به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه فاطمه الزهرا(س) بیجار سرکارخانم زهره انصاری از طلاب حوزه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بیجار پس از نماز جماعت مغرب و عشاء در خوابگاه این حوزه مبارکه به بیان تفسیر آیه ی هفتم سوره ی اسراء بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین آقای قرائتی پرداختند.
ایشان در ابتدا ایه را قرائت نموده و ترجمه ی آن را بیان داشتند.«اِن اَحسَنتُم اَحسَنتُم لِاَنفُسِکُم وَ اِن اَسَأتُم فَلَها فَاِذا جاءَ وَعدُ الآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَکُم وَلِيَدخُلُوا المَسجِدَ کَما دَخَلُوهُ اَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيَتَبَرُّوا ما عَلَوا تَتبيراً»
حال اگر نیکی کنید، به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید به خود بد کرده اید، پس وقتی وعده ی کیفر بعدی فرا رسد چنان بر شما بتازند که از اندوه صورتتان را زشت گردانند و وارد مسجد القصی شوند، چنان که بار اول داخل شده بودند و به هر چه دست یابند یکسره آن را نابود کنند.
وی گفت آنچه در حوادث تاریخی اهمیت داشته و موجب سازندگی می شود، عبرت ها و درس های آن است، نه جزئیات حوادث. ماجرای تارومار شدن مستکبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا که در دو آیه 5 و 6 همین سوره بیان شده، برای این است که بگوید: استکبار و کفر، بی پاسخ نیست. چون همین هدف کلی و تربیتی مقصود بوده است، لذا آیه به ذکر جزئیات درگیری و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف علیه السلام که چون هدف تربیتی و عفاف آموزی دارد، خیلی از جزئیات داستان، حتی نام زلیخا نیز مطرح نشده است.
ایشان تصریح داشتند گرچه بعضی از تفاسیر، استکبار و فساد یهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادی در گذشته های دور یا نزدیک نسبت داده هاند و مسجد الاقصی در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، ولی شاید با توجه به آیات و روایات، باید منتظر تجاوز و استکبار اسرائیل در آینده و ریشه کن شدن آنان از سوی بندگان صالح خدا باشیم. چنانکه از ظاهر آیه 5 و 6 بر می آید، که هنوز چنین فساد گسترده ای در زمین از طرف بنی اسرائیل و چنین قلع و قمع مهمی توسط مردان خدا انجام نشده است.
خانم انصاری گفت ما امروز، از یک سو شاهد تجاوز گسترده ی اسرائیل و نقشه ی تصرّف از نیل تا فرات و اخراج مسلمانان از وطن خود و ایجاد شبکه های جاسوسی در جهان و بدست گرفتن بوق های تبلیغاتی و گرد آوری نیروهای خود از شرق تا غرب و انواع کار های فساد انگیز هستیم و از سوی دیگر شاهد انقلاب اسلامی و پیدا شدن جوانان حزب اللّهی در فلسطین و هجوم به اسرائیل و پس گرفتن مسجد الاقصی هستیم که شاید آیه اشاره به این موارد باشد. والله العالم.
ایشان طبق این تفسیر بیان داشتند روایات متعددی که در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، برخی نابودی یهودیان متجاوز را به قبل از قیام حضرت مهدی (عج) توسط انقلابیون مؤمن دانسته است، که شمشیرهای خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش می روند و زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) می شوند. و برخی وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته که متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد.
شما در برابر آینه اگر خندان باشی چهرهای خندان میبینی و اگر گریان باشی چهرهای گریان را تماشا میکنی؛ این دنیا هم آینهوار است، از اینرو شما همان میبینی که هستی و انجام میدهی.هر دست که دادند همان دست گرفتند.
این فرمولی است که قرآن کریم دارد و میگوید: " إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا " یعنی اگر خوبی کنی خوبی میبینی و اگر بدی کنی بدی میبینی."
ایشان پیامهای این آیه را طبق تفسیر نور بیان داشتندو گفتند نیکی و بدی ما، به خداوند سود یا زیانی نمی رساند بلکه نتیجه آن به خود ما باز می گردد.اول باید از نیکی ها دم زد، سپس از بدی ها. انسان در انتخاب و چگونگی عمل خویش، آزاد است.
فراز و نشیب های تاریخ و نابودی یهود به دنبال بلند پروازی آن، بر پایه قانون و سنت الهی می باشد.
از جمله پیام های آن این است که مساجد، پیوسته پایگاه قدرت ادیان و سمبل قدرت بوده و آزاد کردن مساجد از سلطه کفار از وظایف مؤمنان است. برای سرکوب یهودیان متجاوز، مردان خدا وارد بیت المقدّس می شوند، چنانکه مسلمانان با فتح مکّه وارد مسجد الحرام شدند. برای تقویت حق، قلع و قمع مستکبران لازم است.