برگزاری نشست فاطمی در مدرسه فاطمه الزهراسلام الله علیها بیجار

شناسه خبر : 39769

1395/12/15

تعداد بازدید : 386

برگزاری نشست فاطمی در مدرسه فاطمه الزهراسلام الله علیها بیجار
برگزاری نشست فاطمی در مدرسه فاطمه الزهراسلام الله علیها بیجار

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه فاطمه الزهرا سلام الله علیها بیجار   نشست هم اندیشی تحت عنوان دانش افزایی فاطمی با حضور حجت الااسلام  و المسلمین فاضلی در این مدرسه مبارکه برگزار گردید.  

استاد فاضلی بعد از سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت مطهرش  و عرض تسلیت ایام فاطمیه اینگونه سخنان خود را آغاز نمودند :      

همه ی ما اطلاعاتی جسته و گریخته در باره حضرت زهرا (سلام الله علیها ) داریم و فضائل حضرت را به طور کلی می دانیم  اما گاهی لازم است انسان در این فضائل دقت و توجه و تامل بیشتری بنماید لذا از میان شخصیت هایی که مِثل و نظیر در کل عالم خلقت ندارد بی بی دو عالم حضرت زهراست او کسی است که پیامبر در وصفش می فرمایند ( لو کان الحُسن شخصاً فَکان َفاطمة ) تمام خوبی ها، تمام حسن و نیکویی اگر قرار است در شخصی مجسم شود او فاطمه است ؛ این فرمایش کسی است که از خودش حرفی نمی زند فرمایش کسی است که عقل کل است و تمام هستی برای او و به یمن او به وجود آمده است .

فاطمه یعنی تمام خوبی ها، بشریتی که ادعای علم و فهم دارد در این جایگاهها می ماند ادعای دفاع از حقوق زن را دارند ولی زن را در عمل تحقیر کردند و پایین ترین و رذل ترین خواسته هایشان را از زن دارند و از شخصیت زن بهره می برند خداوند چنین شخصیتی را اینگونه معرفی می کند چنین بانویی را در مکتب اسلام اسلام ناب محمدی یک چنین شخصیتی داریم این شخصیتی است که جای جای قرآن معرف این شخصیت بزرگ است .

ما در چند بخش می خواهیم پیرامون حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) سخن بگوییم : 1 پیرامون فضائل حضرت ؛ که اگر تمام مخلوقات ، انسانها و فرشتگان و ملائکه و جنی ها همه انها اگر جمع شوند باز نمی توانند فاطمه را آنگونه که هست بشناسند ، خداوند در قرآن یک مثال برای ما می زند مثال کلمه طیبه و زندگانی پاک و وجود پاک از هر گونه آلودگی را که خداوند آن را تشبیه به یک درخت می کند که این درخت از هر آلودگی  به دوراست ریشه ها ی این درخت کل عالم را فرا می گیرد پیامبر در وصف  دخترش فرمود : فاطمه شجنه هست ، شجنه به این معناست یعنی آن شاخه ای که اساس و وجود آن درخت را در بر گرفته است شاخه ای که متصل است به اصل وجود این درخت یعنی  آن شاخه ای وسط نخل شاخه اصل نخل است اگر آن بریده شود تمام نخل می افتد،  یعنی پیامبر شجره طیبه است و فاطمه شخصیتی است که تمام وجود حضرت فاطمه به پیامبر وصل است و چیزی جدای از پیامبر نیست پیامبر می فرماید فاطمه «روحی َ التی بین جنبَی»  تعابیری بالاتر از این نداریم پیامبر با مثالهای مختلف شخصیت دخترش را به ما معرفی می کند فاطمه روح پیامبر است پیامبری که خود خلق عظیم است یعنی تمام عالم برای خدا ناچیز است تنها چیزی را که خدا با عظمت شمرده است وجود پیامبر است؛ و آن وقت این پیامبر با این عظمت فاطمه را اینگونه معرفی می کند.

 پیامبر فرمود خشنود می کند مرا آنچه که فاطمه را خشنود می کند و می فرماید ناراحت می کند مرا آنچه که فاطمه را ناراحت می کند ؛ شما آمده اید در حوزه های علمیه که خادمی و نوکری کنید برای حضرت صدیقه طاهره و برای این خاندان ما نیامده ایم که به حسب ظاهر یک قیافه ای بگیریم که عالم دهر شده ایم ما آمده ایم تا ما را به عنوان خادم و نوکر قبول کنند و هر چیزی که منصوب به آن حضرت است می تواند حضرت را خوشحال کند شما منصوب به حضرت زهرا هستید پس می توانید با عملکردتان موجبات خشنودی حضرت زهرا را فراهم نمایید لذا پیامبر ملاک خوشحالی خود را خوشحالی فاطمه اش می داند و ناراحتی اش را ناراحتی فاطمه می داند .

خلاصه در مورد فضائل احادیث و روایات فراوانی وجود دارد که اگر جلسات متمادی هم پیرامون این مسئله صحبت شود باز هم حق مطلب را ادا نکرده ایم

این یک بعد و یک طرف مسئله که فضیلت و بزرگی و عظمت حضرت زهراست2 -  بعد دیگر ولایت مداری حضرت زهرا و حضور به جا و به موقع حضرت در اجتماع و در دفاع از ولایت است .

در کتاب نهج الحیاة درباره سخنان حضرت زهرا آقای دشتی می فرمایند : حضرت زهرا ( سلام الله علیها)چهار خطبه در دفاع از امیرالمومنین ایراد نمودند

 1 - یکی آن جایی که حضرت وارد مسجد شد و حضرت جمعی  از بانوان هاشمی اورا همراهی می کردند پرده ی سفیدی را حمایل کردند حضرت ایستادند قبل از آن که حضرت سخن بگوید شروع کردند به گریه کردن از گریه حضرت تمام مسجد گریه کردند بعد حضرت خطبه خواند در دفاع از امیرالمومنین که این خطبه خیلی مفصل است و خیلی جای کار دارد و اینجا مجال نیست.

2 –خطبه دومی که حضرت خواندند در جمع زنان مهاجر و انصار که آمده بودند خدمت حضرت که حضرت از آنها گله کرد و فرمودند شما پیامبر را رها کردید و حق مارا رها کردید .

3- خطبه دیگری که حضرت خواندند جلوی درب منزلشان آمدند و فرمودند شما رسول خدارا رها کردید و حق ما را نپرداختید انگار که علم و خبری نداشتید در روز غدیر آنچه پیامبر فرمود را مگر یادتان رفته ..

4- خطبه چهارم در مورد عهد شکنی ها حضرت سخن گفتن .

اینها فقط در بعد سخن گفتن حضرت است حضرت نه فقط سخن گفت وارد عرصه عمل شد در عمل تازیانه ها خورد استخوان سینه اش را شکستند این با نو بعد از پیامبر 75 روز یا 95 روز با استخوان شکسته نفس کشید اینطور ظلم کردند در حق حضرت زهرا ولی حضرت دست از دفاع از امیرالمومنین و ولایت دست برنداشتند .

استاد در ادامه دو شبهه را مطرح کردند : و گفتند که ما خدمت آیت الله میانجی ( ره) بودیم ایشان فرمودند اینکه بعضی ها گفته اند ( بشکند دهانشان ) که مگر علی بی غیرت بود که حضرت زهرا را پشت در بفرستد؟ بی غیرتی امت سبب شد که حضرت صدیقه طاهره غیرتمندترین شخصیت عالم وارد عرصه دفاع از امیر المومنین شدند آیت الله میانجی می فرمود : سه مرتبه آمدند در خانه و تهدید به آتش زدن خانه کردند و حضرت زهرا در مقام د فاع و اتمام حجت آمدند به چه دلیل حضرت سید الشهدا قنداقه حضرت علی اصغر را روی دست گرفت آمد جلوی دشمن چه دلیلی داشت به جز اتمام حجت به همان دلیل هم حضرت زهرا آمد پشت درتا فریاد بزند مظلومیت امیرالمومنین را.