کد مطلب: 61289 تعداد بازدید: ۲۷

استادحوزه:

مبلغ بایداز لحاظ مردم شناختی آگاهی داشته باشد

سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۳:۲۱

 

به گزارش معاون فرهنگی ،مدرسه علمیه خواهران ریحانه النبی (س)شهرستان سنندج کارگاه مهارت افزایی تبلیغ  برای طلاب و اساتید و کادر و دانش آموختگان حوزه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای منفرد برگزار گرد .

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای منفرد بیان کرد  :اگر می خواهید تبلیغ تاثیر گذاری داشته باشید باید شیوه های تبلیغی خود را مدرن و به روز کنید چون شیوه های تبلیغی سنتی جاشون رو به شیوه های مدرن می دهند یعنی جبهه معارض دین و انقلاب ما الان از شیوه های نوین در تبلیغ استفاده می کنند بنابراین اگر ما فقط به آن شیوه های سنتی اکتفا کنیم قطعا در تبلیغ موفق نیستیم برای اینکه ما بتوانیم در حوزه تبلیغ موفق عمل کنیم  باید مخاطب شناسی داشته باشیم یعنی هر جایی که برای تبلیغ می روید باید اقتضای حال را بشناسید شیوه های تبلیغ برای دانشجو ، دبیرستان ، کودک ، خانم های خانه دار متفاوت است.

وی ادامه داد:روانشناسان معقدند که ویژگی های روانشناختی در هر سنی متفات است هر انسانی که در سنین مختلفی زندگی می کند ویژگی هایی مختلفی در هر سن دارد سن کودکی که از 6-12 سال است و سن نوجوانی که از 12-20 سال است و سن جوانی که از 20-40 سالگی است و میانسالی که از 40-60 سالگی است وسن 60 سالگی به بالا هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد که با همدیگر متفاوت است

وی افزود:مخاطبان از لحاظ جنسیتی نیز  با همدیگر متفاوت هستند مثل تفاوت های مردان و زنان مثلا آقایان کلی نگر هستند ولی خانم ها جزیی نگر هستند

از لحاظ محیط هم انسان ها با همدیگر متفاوت هستند روانشناسان می گویند اگر یک جوان در محیط دانشگاه باشد با یک جوانی که در مسجد است باز ویژگی های آنها با هم فرق می کند چون محیط ها با هم فرق می کنند

حجت الاسلام والمسلمین منفردتصریح کرد:مبلغ بایداز لحاظ مردم شناختی آگاهی داشته باشدبه عنوان مثال دانشجویی که در اهواز زندگی می کند با دانشجویی که در قم زندگی می کند این ها باهم ویژگی های متفاوتی دارند اگر بخواهیم هدفمند کار کنیم و اثر گذار باشیم باید ویژگی های مردم شناختی را بدانیم همه این ها را به دو منظور می خواهیم : 1- نقاط ضعف را استخراج کنیم آفت ها را استخراج کنیم مثلا نوجوان یک ویژگی هایی دارد مثل پرخاشگری که این آفت موجب می شود که به پدر یا مادر یا معلم بی احترامی کند پس اگر با نوجوان بر خورد کردید باید راجه به همین موضوع با آنها صحبت کنید اینگونه نوجوان احساس می کند که یکی از جنس خودش او را می فهمد با او صحبت می کند 2- نقاط قوت مثلا دانشجو ها یک ویژگی دارند که نگاهسوالی دارند عقلانیت مدار هستند شما می توانید از همین  ویژگی به عنوان یک نقطه قوت استفاده کنید .

ایشان در ادامه به برخی از ویژگی ها در سنین متفاوت اشاره کردوگفت:نوجوان میل به آرامش دارد اگربه نوجوان محبت کنید اگر با نوجوان کنار بیایید می توانید تاثیر گذاری عمیقی داشته باشید انرژی زیاد توجه به جنس مخالف از ویژگی های این سن هستند که شما می توانید به عنوان نقاط قوت یا ضعف از آنها استفاده کنید

جوان نگاه سوالی دارد هویت خود را پیدا کرده است دوست دارد این هویت را ارائه دهد و از خود تعریف کند با جوان کار کردن سخت تراز نوجوان  است چون هویت پیدا کرده است .

میانسال ها معمولا ازدواج کرده اند و بعضا صاحب بچه هستند بسیار مشتاقند که راجع به همسر داری و تربیت فرزند بحث کنند راجع به اشتغال و شبهاتی که دارند صحبت کنند خودشن را صاحب تجربه می دانند

کهن سال ها هم معمولا فرزندانشان ازدواج کرده اند و بیشتر دوست دارند در باره مدیریت زندگی فرزندان اینکه در زندگی آنها دخالت نکنند و ... بحث کنند

در مساجد شما از همه نوع سن و سال دارید شما باید به گونه ای سخنرانی کنید که برای همه جذاب باشد و هر کدام برداشت خاص خودشان را داشته باشند مخاطب مسجدی تعبد زیادی نسبت به دین دارد شما باید اطلاعات بالایی داشته باشید و گرنه اصلا جذابیت خاص را ندارد شما باید سعی کنید که به اطلاعات خود عمق ببخشید

وی درپایان به مباحث ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب پرداخت وگفت: روش های ایجاد ارتباط عاطفی در مخاطب : 1-آشنایی دادن 2-وقتی وارد محیط تبلیغی می شوید با الفاظ عاطفی سلام و احوال پرسی کنید 3- ظاهر مناسب و شیک داشته باشید 4- ایجاد نقاط تفاهم مثلا شرح محل زندگی یا منطقه را بپرسید ،می باشد.